Otago – vogels, pinguins en zeehonden

14 december 2008 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Nieuw Zeelands nieuws van de dag: In Hamilton heeft een pit bull een 15-jarig meisje gebeten en een andere hond. De laatste is aan zijn verwondingen overleden.

Ons nieuws van de afgelopen twee dagen:

Wat een ontzettend verrassend leuke tour hebben wij gisteren gemaakt. Alle zeehonden, zeeleeuwen en pinguïns die we in de Catlins en Milford Sound gezien hebben, zijn we alweer vergeten, want gisteren overtrof al onze verwachtingen! Als iemand ooit de kant van Dunedin op gaat, boek absoluut bij Elm Wildlife tours.

Na een lange wandeling door Dunedin met twee museabezoeken, werden we om 15.30 uur opgehaald van ons hostel. De tour startte laat, omdat we rond zonsondergang op het Otago schiereiland moesten zijn om de zeldzame geeloog pinguïns uit het water te kunnen zien komen. We startten echter bij de Albatrossen. In totaal zijn er 18 soorten albatrossen ter wereld. 11 soorten komen voor in Nieuw Zeeland. Op het Otago schiereiland is een broedplaats op Taiaroa Head voor de Konings albatros. Die plek hebben we bezocht. Helaas moesten we een behoorlijke afstand houden, waardoor we geen mooie foto’s hebben kunnen maken.

Na de albatrossen was de geeloog pinguïn aan de buurt. Na een flinke wandeling op het koude, gure strand van Otago kwamen we al snel een geeloog pinguïn tegen op het ‘wandelpad’. Van nog geen 5 meter afstand hebben we hem kunnen bekijken en het werden er alleen maar meer. Uit de zee kwamen één voor één de pinguïns gelopen om te gaan rusten in het gras en de jonge kuikens te voeren. Daar hebben we er één van gezien.

 

Toen was het tijd voor de zeeleeuwen en pels zeehonden die ook net pups gekregen hebben. Sterker nog, twee zeehonden waren net bevallen. Ik heb een kort filmpje gemaakt van een zeehond met de kleine pup die op dat moment zuigt (zie video’s). Een hele mooie afsluiting van de avond!

 

Vandaag hebben we Dunedin weer gelaten voor wat het is en zijn we via Christchurch door gereden naar Kaikoura. Vanwege het wachten op de juiste autoband hebben we twee dagen vertraging opgelopen en daarom Christchurch overgeslagen. Morgen willen we eigenlijk heel erg graag walvissen gaan spotten, maar er komt vanavond vreselijk weer aan en morgen blijft dat waarschijnlijk zo, waardoor de tours hoogstwaarschijnlijk niet doorgaan. Lukt dat niet, dan nemen we de ferry weer terug naar het noordereiland, want ook daar hebben we voor de laatste 9 dagen van onze reis nog een aantal plaatsen/ wandelingen/ activiteiten gepland staan.

Foto’s

2 Reacties

  1. Hetty de Klerk:
    14 december 2008
    Wat hebben jullie het geweldig. Ik heb genoten van de verhalen/foto's e.d.
    Liefs Hetty en Willem.
  2. Linda:
    14 december 2008
    Ziet er geweldig uit. Je moet trouwens eens denken aan een carriere als reisgids-schrijfster!

    Nog veel plezier!!!

    Gr. Ramon en Linda + meiden